måndag 11 april 2011

Nu börjar lammen äntligen att komma!

Ja, igår så satte då lamningen igång. På tidig morgon kom först en kull med trillingar och tätt därefter en kull med tvillingar. Vi har bara haft trillingar en gång förrut, så det var lite speciellt. Tackan som är av rasen rya, var inte speciellt stor, så vi blev lite förvånade över att hon fick hela tre lamm (dock var de inte så stora). Ett lamm var något svagare än de två andra och kom inte upp på frambenen utan togs sig fram på armbågarna. Men igår kväll var han piggare efter att fått sin del av råmjölken och var då uppe på alla fyra.

Inatt vid ett-tiden fick vi ännu en kull med trillingar vilka alla tre ser pigga och krya ut. Mamman är en bladning mellan rya och suffolk.

Annars så var det helt undebart väder här igår. Günther gick runt och kollade en hage och därefter släppte vi ut en del av korna så de fick komma ut och röra på sig lite, jag kan lova att de uppskattade det.

Så, nu skall jag ta på mig och väcka barnen och bege mig till dagiset och därefter arbetet. Vi får se om det kommit några ytterliggare lamm när jag har kommit hem igen ikväll.

2 kommentarer:

Sofia (grannen) sa...

Hej!
Kommer gärna förbi en kväll o kikar på nyförvärven :-)
Kram!

Linda sa...

Ni är så välkomna så!