onsdag 29 juni 2011

Sondmatning av kalv!

Igår morse mådde vår storfödda kalv inte alls bra, andades väldigt tungt och tjostigt. Günther tog återigen hit veterinären, vilken antog att den tyvärr hade fått lunginflammation. Hon gav kalven antibiotika och rådde oss till att sondmata den, antagligen hade den nämligen fått mjölk i lungorna när vi försökt mata den med flaska, eftersom den inte riktigt ville suga. Så nu har vi lärt oss en viktig läxa, frestas aldrig av att hälla i mjölken i kalven, för då är risken väldigt stor att den hamnar i luftstrupen istället.

Att få tag på en sond var inte helt lätt, inga affärer hade någon hemma, så vi fick beställa en på nordpost. Men kalven behövde ju mjölk nu, så jag ringde runt till de stora mjölkbönderna och till min lycka så hade Prästgården en, och de var så snälla och lånade ut den.

Därefter gick jag och Günther och sondmatade kalven ... och det kan jag bara säga, helt lätt var det verkligen inte. Man var ju hela tiden rädd att sonden var i fel strupe, och då dränker man kalven. Dock ringde vi veterinären och hon tipsade att matstrupen ligger på vänster sida och när sonden väl är nera så skall man kunna känna den med handen, samt även kunna känna lukten av maginnehåll. När vi var så säkra som vi bara kunde vara på att vi var rätt så hällde jag i mjölken och det gick relativt fort ca 2 minuter så hade kalven fått i sig 2 liter viktig komjölk. Redan några timmar senare såg man att kalven såg ut att må bättre och ikväll när jag var ute ställde han sig helt plötsligt upp och stod så en bra stund innnan han återigen lade sig ner och vilade. Så nu hoppas vi verkligen att han kommer bli bra.