söndag 15 juli 2012

Stackars lamm ...

Gick min vanliga morgontur hos fåren idag och upptäckte då till min förskräckelse ett stort bagglamm med aldeles såriga öron. Först trodde jag nästan att han hade blivit atteckerad av något eller hade fastnat någonstans .... men efter ett tag såg jag att han kliade på såren med bakbenen ... han hade tydligen blivit myggbiten. Jag märkte att det var mkt mygg igår kväll när jag tittade till dem (då det också var helt vindstilla)  ... samtidigt såg jag att alla fåren samt lammen rörde på sig hela tiden, vilket de naturligtvis gjorde för att slippa myggen .... såg då även ett stort bagglamm som stod stilla och betade precis som ingenting hade hänt ... och jag antar att det var han som nu hade helt sönderkliade öron.

Ringde min granne som har haft en häst som var allergisk mot knott, mygg och allt vad det heter och fick låna en burk hästsalva som hon brukar använde till hästarna som skydd mot insekter. Denna salva har jag nu smörjt in lammens öronen med. Hade även flusa hemma, vilken man häller utmed ryggen på nöt samt får, för att skydde dem mot insekter, så detta fick bagglammet också. Tog mig en närmare titt på de övriga lammen och hittade då ytterliggare två stycken som hade såriga öron så de behandlade jag också (när man ser dem på håll ser de inte så stora ut .... men jag kan lova att de allt har rätt bra med kraft .. hade fullt sjå att få dem att vara stilla och kunna smörja in dem).
Det verkar dock vara precis som hos oss människor ... en del är mer utsatta än andra för myggen ... eller rättare sagt ... en del kliar mer än andra. 

Skall ta och ringa fårhälsovården imorgon bitti och rådgöra lite med dem vad man mer skall eller kan göra ytterliggare. Har ju  läst att lamm faktiskt kan dö utav mygg- samt knottbett om de inte lägger sig ner och skyddar de utsatta ställena (benen samt huvudena där de inte har någon ull).
Förstår att många idag tycker det har varit alldeles för kallt samt blåsigt .... dock har jag varit tacksam för detta väder iom att djuren då mår mkt bättre eftersom det är mindre insekter i luften samt att det också hjälper till att torka upp betena.

Inga kommentarer: