tisdag 23 augusti 2011

Riksbedömning Örebro 2011

I lördags var det då riksbedömning i Örebro på Kvinnersta Lantbruksskola. Vi åkte hemifrån vid halv nio tiden på morgonen och var hemma igen vid fem tiden. Det var en intressant och lärorik dag med mycket fokus på exteriören hos lammen.

När vi kom fram så skillde sig våra lamm direkt ifrån de andra eftersom alla andra lamm var helt nytvättade och vita som snö. Våra däremot såg helt plötsligt lite gula ut när de stod där brevid de andra. Men, men, tänkte jag, huvudsaken är ju att de inte är smutsiga och att de ser bra ut i övrigt. Men nästa år kommer vi nog tvätta dom.

Det allra första lammen fick göra var att gå igenom en sorts fotbad för att försäkra sig om att de inte skulle vara smittbärare av den hemska sjukdomen fotröta. Därefter fick de stå i ett bås och vänta på sin tur. Jag blev faktiskt väldigt överaskad av att alla djuren var så lugna, även i ringen när Günther visade upp dem en och en var de hel coola, antar att det var allt runt omkring dem som lugnade ner dem.

Efter ett tag så var det vår tur, och då var vår riksdomarna så snälla att de hade en noggrann genomgång med oss där de förklarade var man bedömer samt hur man skall visa upp lammen. Vi hade med oss 5 bagglamm och fyra av dem fick helhetsbedömningen 4 (max är 7, vilket jag tror ingen texelbagge fått i Sverige) varav en nästan var en femma. Ett bagglamm fick en 3:a och därmed kommer han inte att användas i avel. Domarna var imponerade av våra fina vikter samt att alla våra djur hade så bra ben och benställningar, så det var kul. Dock tyckte de det saknades lite på låren, vilket jag anser kan ha med att göra att de ju inte heller är så gamla iom att de är födda i mitten på april (och de flesta andra lammen som var där, senast mitten på mars). Sedan så har vi ju inte gett våra lamm något kraftfoder så det gör nog sitt också. Men i det stora hela var jag nöjd med resultatet och tills nästa gång vet man ännu bättra vad man skall titta på vid uttagning av sina avelsbaggar.
Dock tänkte jag flera gånger när jag stod där att det allt var skönt att det inte var mig de bedömde eftersom de var så petiga med allt.




3 kommentarer:

Cecilia sa...

men Linda, du hade inte behövt bekymra dig över poängsättningen på dig. du har ju fin vikt, utmärkt benstomme, bra tänder, lagom hull, snygga ben med lagom på låren.

Linda sa...

Ha, ha, där var du ju rolig! Dock vet du kanske inte om att min mage är rätt så rund igen (i mitten av november ska storken tydligen komma), så jag hade nog blivit diskad pga för mycket fett på magen :-).

Cecilia sa...

nämen va säger du. grattis till er, va roligt. har ju inte sett dig på länge och här är bara bilder på övriga familjen. kram.