måndag 18 mars 2013

Usch ... jag luktar svett!

Idag går jag till sängs tidigt. Jag och Angelica har vaccinerat alla tackorna samt gett dem vitamin E samt selen tillskott. Många andra ger nog dessa vitaminer (vilket är ett granulat, dvs ett pulver) direkt i kraftfodret. Dock matar vi inte våra djur med kraftfoder samt så är det då inte alla som äter upp pulvret och man är då osäker om alla fått i sig den viktiga vitaminen samt selenet. Orsaken till att tackorna får detta är för att föhindra lammen från att få lammlamhet. Vid brist på Selen/vitamin E drabbas framför allt lamm av muskeldegeneration, dvs nedbrytning av muskulaturen med förlamning som följd. I Sverige innehåller marken låga mängder, vilket ger foder med otillräcklig mängd Selen. E-vitamin sjunker i foder vid lagring. Sjukdom bryter ofta ut vid betessläpp eller vid annan ansträngning av muskulaturen.
Är rätt trött i kroppen efter denna dag ... tänk er själva en tacka på sisådär 120kg som inte vill få upp huvudet och få sin spruta i huden på halsen, det tar på krafterna. Efter en halvtimme så kunde jag ta av mig både mössa och jacka och kände själv hur jag mer och mer var  i starkt behov av en dusch!

Nu skall tackorna endast verkas (klippa deras klövar) och det får Björn och Günther göra en dag framöver.  Annars är de nu för övrigt klara inför den stundande lamningen som beräknas gå i gång om cirka två veckor.

Inga kommentarer: