måndag 30 januari 2012

Så är det att vara 3-barns mamma ibland ...

Måste bara dela med mig av dagens aktivitet.
Solen sken och det var blå himmel idag ... suveränt tänkte jag, då tar vi och packar en väska med lite fika och åker till Tibro stadspark med barnen (där finns det nämligen en väldigt trevlig lekplats). Förberedelserna gick väl hyffsat smärtfritt, förutom att Lovisa kom på att hon var tvungen att kissa precis när vi hade tagit på oss alla ytterkläderna och skulle sätta oss i bilen. Men nåja, då vi väl var framme, lade jag Simon lillkillen i liggvagnen och Lovisa och Vincent sprang upp till lekplatsen. Till Lovisas förtjusning så kom även en annan mamma med två barn som hon kände ifrån dagis. Började ju alltså jättebra. Efter ett tag (uppskattad tid ca 15 minuter) så ville Vincent fika, jag försökte få honom att förstå att vi först kunde leka lite till ... men det var ingen idé ... hand skulle bara fika ...och det naturligtvis direkt. Mamma fick ge med sig (som så många gånger förr) och vi fikade. Lovisa fick en banan som hon genast tappade i sanden ... så den fick vi kasta, äta mammas piroger med älgköttfärs, nä ville hon inte.... Men Vincent åt och mumsade iallafall, så det var ju trevligt.
Lovisa började därefter klaga på att hon frös om fötterna (mamma hade ju inte sagt till henna att ta på ett par extra raggsockar i kängerna ... nädå inte alls). Försökte värma upp dem genom att ta lillebrorsans raggsockar (eftersom han aldrig verka frysa), men det gav inget resultat utan Lovisa fortsatta att klaga på att hon frös om fötterna, och till slut fick jag ge med mig och lugnt och stillsamt (utan minsta lilla irretation att vi endast varit på lekplatsen i ca 30 minuter), packa ihop alla barnen, kärra, fika osv.
På vägen hem (lagom irriterad för att min trevliga utflykt med barnen endast varat i ca 30 minuter) så gjorde vi ett plötsligt stopp hos en trevlig granne som också har tre barn och frågade om vi fick komma in en liten stund. Mamman som är lugnet själv sa att det var ok trots att vi kom mitt i lunchen. Jag säger bara tack igen i efterhand för att Lovisa fick värma upp sina fötter och att jag fick tillbaka känslan att mina barn fått göra något roligt denna vanliga måndag.
.

1 kommentar:

Sörosets Gård sa...

Ja det är väl helt underbart.....Tror nog de flesta föräldrar avsett antal barn kan känna igen sig här..