lördag 18 februari 2012

Semester i stallet!

Igår fick jag för första gången på länge ta hand om mockningen i stallet. Kan för många kanske låta tråkigt och tom äckligt, men för mig var det rena semestern, gå omkring där i "skiten" och prata lite med djuren, lyssna på musik och ströa gott åt kossorna. Trevligt avbrott ifrån att ta hand om tre småbarn. Att vädret också var helt underbart (någon minus grad, blå himmel och sol) gjorde saken inte direkt sämre. Vi släppte ut några av kossorna samt kalvarna så de kunde stå och gotta sig lite i solen. Tjuren Faust var också med i gänget och står här på en av bilderna näst längst till höger och småpratar med  en utav kossorna. Snart kommer vi få se hur hans kalvar ser ut, då kvigan 907 bör kalva i slutet på februari om han gjort sitt jobb korrekt.
Hos fåren kunde vi öppna alla portarna så de fick njuta av solen också, och som man ser på bilden så var den anhopning på solterassen.



Björn har nu åkt till Tyskland för att hämta diverse slaktutrustning och väntas åter någon gång nästa vecka.
Kvällsarbetet just nu består av beställning av diverse utrustning till slakteriet såsom exempelvis etiketter, rengöringsmedel, arbetskläder osv. Ikväll tänkte jag försöka mig på att programmera om en våg som skall användas vid märkning utav köttet, vågen är nämligen köpt begagnad och man måste då ändra om alla inställningar. Kanske kan ha melodifestivalen som bakgrundsmusik om det inte är allt för krågligt (får hoppas jag kan förstå all tyska i instruktionsmanualen).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att du har så nära till din semesterort. Vi fick åka 170 mil för att nå vårt semestermål.
Vi önskar er en fin dag imorgon måndag tillsammans med kusinerna och deras mamma.
//U+S-A

Sörosets Gård sa...

Jag förstår dig faktiskt helt o fullt med hur underbart det kan vara att komma ut i "skitlukten" en stund o få lite semester från "inne" jobbet. Av någon kostigt anledning känns det som man gör ngt då. Precis som man inte gör det annars när man tar hand om barn, hus o mat osv osv. Men det är ju ett så väl viktigt arbete. Jag är idag hemma med sjuk Walter men försöker få lite jobb vid datorn, både jobb jobb o jobb ?? Men inte så lätt när han inte riktigt tycker om att jag sitter vid datorn för länge.